- OZNAM COVID-19
- Verejný ochranca práv
- V čom Vám môže pomôcť?
- PODAŤ PODNET
- Výročné správy o činnosti
- Správy z prieskumov a priority za rok 2020
- Polčas funkčného obdobia - rok 2019
- Správy z prieskumov a priority za rok 2019
- Správy z prieskumov a priority za rok 2018
- Správy z prieskumov a priority za rok 2012
- Správy z prieskumov a priority za rok 2013
- Správy z prieskumov a priority za rok 2014
- Správy z prieskumov a priority za rok 2015
- Správy z prieskumov a priority za rok 2016
- Správy z prieskumov a priority za rok 2017
- Stanovisko k nezákonným sterilizáciám na Slovensku
- Stanovisko k problematike práva párov rovnakého pohlavia na uznanie ich vzťahu v právnom poriadku SR
- Mimoriadne správy
- Kancelária
- Slobodný prístup k informáciám
- Adresár liniek
- Dokumenty
- Profil verejného obstarávateľa
- Kontakt a servis pre médiá
- Kontakt
Verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová na základe svojej doterajšej činnosti
a zistení zadefinovala aktuálne odborné otázky a priority
pre svoju činnosť na rok 2015
1. Bezbariérový prístup do verejných budov a vo verejných budovách, v ktorých sídlia orgány verejnej správy
Zisťovanie bezbariérovosti prístupu do verejných budov, ktoré sú sídlami orgánov verejnej správy a bezbariérovosť v nich a posúdenie stavu najmä z hľadiska dostupnosti pre osoby so zdravotným postihnutím a možno aj z hľadiska veku- deti, seniori, matky s deťmi, kočíky a pod. a celková vizuálna priateľskosť, nepriateľskosť inštitúcie z hľadiska otvorenosti pre verejnosť a posúdenie zisteného stavu najmä z hľadiska základných práv osôb so zdravotným postihnutím.
Pokračovanie všeobecného prieskumu bezbariérových prístupov do budov, v ktorých sídlia orgány verejnej správy a samosprávy.
Nový prieskum bezbariérovosti budov zameraný na sídla Úradov práce, sociálnych vecí a rodiny.
Správa o výsledkoch prieskumu bezbariérového prístupu na úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny
2. Reštitučné konania v oblasti poľnohospodárskeho a lesného majetku.
Zameranie prieskumu: Na dĺžku, efektívnosť a plynulosť konania, prekážky konania a ich posúdenie z hľadiska, či ide o objektívne, alebo subjektívne prekážky konania. Po zistení je potrebné posúdiť, či postupom v konaní došlo/ nedošlo k porušeniu základných práv reštituentov. Zistiť a posúdiť stav v SR.
Správa o zbytočných prieťahoch v reštitučných konaniach k poľnohospodárskej a lesnej pôde
3. Získavanie informovaného súhlasu od rodičov žiakov základných škôl s osobitným záujmom o postup získavania informovaného súhlasu od rodičov deti/ žiakov príslušníkov rómskej národnostnej menšiny pochádzajúcich z nepodnetného prostredia, s kultúrnou, sociálnou, jazykovou bariérou a rómskych detí so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami.
Zameranie prieskumu: Získavanie informovaného súhlasu rodičov detí v základných školách je 3. časť prieskumu uplatňovania práva na vzdelanie detí / žiakov rómskej národnostnej menšiny so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami , detí pochádzajúcimi z nepodnetného prostredia, s kultúrnou, sociálnou, jazykovou bariérou. Prieskum je zameraný na zistenie pravidiel pre školy pri získavaní informovaného súhlasu od rodičov a posúdenie ich súladu so základnými právami a slobodami rodičov a detí, zistenie praxe škôl, ktorú požívajú pri získavaní informovaného súhlasu rodičov , jej porovnanie s pravidlami a vyhodnotenie z hľadiska dodržiavania základných práv a slobôd rodičov detí a detí, predmetom prieskumu je aj zisťovanie postupu škôl a ich bežnej praxe pri získavaní informovaného súhlasu rodičov detí / žiakov pochádzajúcich zo sociálne vylúčeného spoločenstva, so sociálnou, kultúrnou, jazykovou bariérou, detí so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami, najmä rómskej národnosti.
Správa o výsledkoch prieskumu získavania informovaného súhlasu od rodičov žiaka základnej školy
4. Prieskum dostupnosti predškolského vzdelávania so zameraním na prax umiestňovania detí do konkrétneho zariadenia a prieskum uplatňovania praxe, ktorá určuje, že dieťa sa má rok pred povinnou školskou dochádzkou vzdelávať v predškolskom vzdelávaní.
Zameranie prieskumu: Predmetom prieskumu bude zisťovanie praxe prijímania a neprijímania detí do predškolských zariadení a následné právne posúdenie zistenej praxe z pohľadu dodržiavania a ochrany rodičovských práv a práv detí vrátane ich ústavného práva na osobitnú ochranu a na zákaz diskriminácie a posúdenie existujúceho právneho stavu z hľadiska úrovne záruk ochrany základných ľudských práv a slobôd a a práv detí.
-Táto priorita bola v máji 2015 verejnou ochrankyňou práv vypustená z príkazu o určení prioritných tém na rok 2015.
5. Právo na dôstojnosť, na riadne zaobchádzanie, na informovanie, právo na súdnu a inú právnu ochranu v konaní niektorých orgánov
Verejná ochrankyňa práv v rámci svojich priorít skúma postup cudzineckej polície pri vybavovaní žiadateľov a podmienky v celách policajného zaistenia.
Pokračujúci prieskum podmienok v celách policajného zaistenia z prioritných prieskumov verejnej ochrankyne práv na rok 2014. Výsledky prieskumu si môžete prečítať v Správe o výsledkoch prieskumu ochrany a dodržiavania základných práv a slobôd osôb umiestnených v celách policajného zaistenia TU.
Výsledky prieskumu zameraného na zisťovanie prístupu cudzineckej polície k cudzincom si môžete prečítať TU.
6. Prieskum plnenia opatrení a vyvodzovanie zodpovednosti za ich plnenie
Verejná ochrankyňa práv medzi priority zaradila aj systematické sledovanie a štvrťročné vyhodnocovanie plnenia v minulosti prijatých opatrení z podnetov a všetkých prieskumov, predbežné zisťovanie výskytu prieťahov v tých súdnych konaniach, v ktorých existuje nález ústavného súdu o porušení základných práv podľa čl. 46 a čl. 48 ústavy, alebo zistenie verejného ochrancu práv o porušení čl. 48 ústavy.
Príkaz verejnej ochrankyne práv o určení prioritných tém na rok 2015 si môžete prečítať TU.
7. Prieskum úrovne poskytovania starostlivosti, výchovy a výživy deťom vo vybraných zariadeniach
Verejná ochrankyňa práv sa v novembri 2015 rozhodla na základe preskúmavaných podnetov vykonať prieskum úrovne poskytovania starostlivosti, výchovy a výživy vo vybraných zariadeniach - reedukačných centrách, detskom domove a diagnostickom centre.