- OZNAM COVID-19
- Verejný ochranca práv
- V čom Vám môže pomôcť?
- PODAŤ PODNET
- Výročné správy o činnosti
- Správy z prieskumov a priority za rok 2020
- Polčas funkčného obdobia - rok 2019
- Správy z prieskumov a priority za rok 2019
- Správy z prieskumov a priority za rok 2018
- Správy z prieskumov a priority za rok 2017
- Správy z prieskumov a priority za rok 2016
- Správy z prieskumov a priority za rok 2012
- Správy z prieskumov a priority za rok 2013
- Správy z prieskumov a priority za rok 2014
- Správy z prieskumov a priority za rok 2015
- Stanovisko k nezákonným sterilizáciám na Slovensku
- Stanovisko k problematike práva párov rovnakého pohlavia na uznanie ich vzťahu v právnom poriadku SR
- Mimoriadne správy
- Kancelária
- Slobodný prístup k informáciám
- Adresár liniek
- Dokumenty
- Profil verejného obstarávateľa
- Kontakt a servis pre médiá
- Kontakt
SEGREGÁCIA NA SLOVENSKU PRETRVÁVA, PRÍPAD ŠKOLY V TERNI RIEŠI SÚD
30.01.2019Dnes som sa osobne zúčastnila súdneho pojednávania v Prešove, na ktorom sa prejednávala situácia na Základnej škole s materskou školou v obci Terňa na východnom Slovensku. Zo zistení Štátnej školskej inšpekcie vyplýva, že sa v škole nedodržiava zákaz všetkých foriem diskriminácie a obzvlášť segregácie. Podľa riaditeľky školy nestačia na dosiahnutie inkluzívneho vzdelávania právne predpisy. Okrem nich je potrebné zabezpečiť nielen dostatok odborného personálu, ale tiež vyvážené zastúpenie rómskych a nerómskych žiakov. Predišlo by sa tak vzniku segregovaných tried. To je možné dosiahnuť premysleným vytváraním školských obvodov. V tomto prípade štát pri jeho kreovaní vzal do úvahy najmä skutočnosť, ako ďaleko je škola vzdialená od obce a či bude pre deti z hľadiska dopravy dostupná. Pri rozhodovaní však etnické a sociálne zloženie nezohľadnil, čo v konečnom dôsledku viedlo k porušeniu školského zákona vo forme segregácie. Som presvedčená, že pri zriaďovaní školských obvodov je jednoznačne potrebné ich vytvárať tak, aby sa zabránilo segregácii a dosiahla sa integrácia všetkých žiakov.
Zmeny a prijímanie opatrení na zlepšenie situácie vo vzdelávacom systéme na Slovensku sa však prijímajú pomaly alebo vôbec. To je dôvod, prečo som súdu poskytla svoje stanovisko a zistenia v oblasti vzdelávania. Verím, že posunú problematiku segregácie a diskriminácie v školách o krok vpred.
Dnešné pojednávanie bolo odročené za účelom vyhlásenia rozsudku. Prípad budeme naďalej sledovať.
Zobraziť všetky