- OZNAM COVID-19
- Verejný ochranca práv
- V čom Vám môže pomôcť?
- PODAŤ PODNET
- Výročné správy o činnosti
- Správy z prieskumov a priority za rok 2020
- Polčas funkčného obdobia - rok 2019
- Správy z prieskumov a priority za rok 2019
- Správy z prieskumov a priority za rok 2018
- Správy z prieskumov a priority za rok 2012
- Správy z prieskumov a priority za rok 2013
- Správy z prieskumov a priority za rok 2014
- Správy z prieskumov a priority za rok 2015
- Správy z prieskumov a priority za rok 2016
- Správy z prieskumov a priority za rok 2017
- Stanovisko k nezákonným sterilizáciám na Slovensku
- Stanovisko k problematike práva párov rovnakého pohlavia na uznanie ich vzťahu v právnom poriadku SR
- Mimoriadne správy
- Kancelária
- Slobodný prístup k informáciám
- Adresár liniek
- Dokumenty
- Profil verejného obstarávateľa
- Kontakt a servis pre médiá
- Kontakt
PRESKÚMAME PRÍSTUP DETÍ SO ZDRAVOTNÝM POSTIHNUTÍM K PRÁVU NA VZDELANIE
13.08.2020Na základe medializovaného prípadu chlapca s Downovým syndrómom, ktorý čelí sťaženému prístupu k vzdelaniu na strednej škole, som sa rozhodla, že z vlastnej iniciatívy preskúmame, či zákon nediskriminuje deti so zdravotným postihnutím v prístupe k vzdelávaciemu procesu. Nemusí ísť totiž o ojedinelý prípad, ale o systémový problém, na ktorý môže doplácať veľké množstvo detí.
V kontexte medializovaného prípadu zanalyzujeme, či Školský zákon nediskriminuje niektoré skupiny detí a žiakov (najmä deti a žiakov so zdravotným postihnutím) v prístupe k právu na vzdelanie, resp. či je Školský zákon v súlade so základnými právami a slobodami. V závislosti od zistení potom môžem podať podnet na zmenu právnej úpravy, prípadne aj návrh na začatie konania pred Ústavným súdom Slovenskej republiky.
Diskriminácia vo vzdelávaní by mala byť v 21. storočí neprípustná. Napriek tomu segregácii dlhodobo čelia deti z marginalizovaných komunít a so sťaženým prístupom k vzdelávaciemu procesu bojujú aj deti so zdravotným postihnutím.
Možnosť vzdelávať sa má byť dostatočne umožnená všetkým deťom, a to aj deťom so zdravotným či iným znevýhodnením. Štát má zabezpečiť podmienky tak, aby vytváral vo vzdelávacom procese inkluzívne prostredie bez vyčleňovania niektorých skupín detí.
Prečítajte si viac o začatí vlastnej iniciatívy a medializovanom prípade.
V kontexte medializovaného prípadu zanalyzujeme, či Školský zákon nediskriminuje niektoré skupiny detí a žiakov (najmä deti a žiakov so zdravotným postihnutím) v prístupe k právu na vzdelanie, resp. či je Školský zákon v súlade so základnými právami a slobodami. V závislosti od zistení potom môžem podať podnet na zmenu právnej úpravy, prípadne aj návrh na začatie konania pred Ústavným súdom Slovenskej republiky.
Diskriminácia vo vzdelávaní by mala byť v 21. storočí neprípustná. Napriek tomu segregácii dlhodobo čelia deti z marginalizovaných komunít a so sťaženým prístupom k vzdelávaciemu procesu bojujú aj deti so zdravotným postihnutím.
Možnosť vzdelávať sa má byť dostatočne umožnená všetkým deťom, a to aj deťom so zdravotným či iným znevýhodnením. Štát má zabezpečiť podmienky tak, aby vytváral vo vzdelávacom procese inkluzívne prostredie bez vyčleňovania niektorých skupín detí.
Prečítajte si viac o začatí vlastnej iniciatívy a medializovanom prípade.

Zobraziť všetky