- OZNAM COVID-19
- Verejný ochranca práv
- V čom Vám môže pomôcť?
- PODAŤ PODNET
- Výročné správy o činnosti
- Správy z prieskumov a priority za rok 2020
- Polčas funkčného obdobia - rok 2019
- Správy z prieskumov a priority za rok 2019
- Správy z prieskumov a priority za rok 2018
- Správy z prieskumov a priority za rok 2017
- Správy z prieskumov a priority za rok 2016
- Správy z prieskumov a priority za rok 2012
- Správy z prieskumov a priority za rok 2013
- Správy z prieskumov a priority za rok 2014
- Správy z prieskumov a priority za rok 2015
- Stanovisko k nezákonným sterilizáciám na Slovensku
- Stanovisko k problematike práva párov rovnakého pohlavia na uznanie ich vzťahu v právnom poriadku SR
- Mimoriadne správy
- Kancelária
- Slobodný prístup k informáciám
- Adresár liniek
- Dokumenty
- Profil verejného obstarávateľa
- Kontakt a servis pre médiá
- Kontakt
Dubovcová:Dovoľme žiť ľuďom slobodne
23.01.2015Denník SME prináša rozhovor s verejnou ochrankyňou práv Janou Dubovcovou k blížiacemu sa referendu. Nižšie si ho môžete celý prečítať.
DUBOVCOVÁ: Dovoľme žiť ľuďom slobodne
Obavy časti spoločnosti o tradičnú rodinu sú neopodstatnené, hovorí ombudsmanka Jana Dubovcová.
Aký je váš názor na toto referendum?
„Je to nástroj priamej demokracie a ak sú splnené podmienky, je vyhlásené, preto o tom nemá zmysel diskutovať. V každom prípade je referendum na to, aby ľudia mohli rozhodovať o dôležitých otázkach verejného záujmu. Myslím si, že také sú aj tieto – verejný záujem vzbudili, ale o tom, či sú dôležité, by sa dalo a malo diskutovať. Tak, ako sú otázky položené, nedávajú veľký priestor na následný konkrétny krok v právnej úprave. Je to skôr prieskum verejnej mienky.“
Prečo ste sa rozhodli verejne povedať svoj názor na tému referenda?
„Odkedy sa ukázalo, že referendum bude, dostávala som veľa otázok z médií, aby som sa k týmto témam vyjadrila. To, že som mlčala, začalo byť pre tento úrad možno až nepríjemné, preto som sa rozhodla, že vyjadrenie dám.“
Vyhlásili ste, že hlasovať nepôjdete. Aký máte dôvod?
„Keďže je u nás referendum postavené tak, že môžete vyjadriť názor aj tým, že sa na ňom nezúčastníte, túto možnosť využijem, pretože na všetky otázky by som odpovedala nie. To znamená, že ak by som naň šla, bolo by to zbytočné.“
Čo si myslíte o referendových otázkach? Prvá hovorí o tom, aby sa manželstvom nemohlo nazývať iné spolužitie ako muža a ženy.
„Táto aj všetky ostatné otázky akoby boli položené z obáv časti spoločnosti o tradičnú rodinu. Tieto obavy nemám ani pokiaľ ide o zachovanie tradičného manželstva, tradičných hodnôt, ani pokiaľ ide o osvojenie alebo vzdelávanie detí. Naopak, ak by bolo umožnené manželstvo všetkým dospelým osobám, ktoré by pred orgánom štátu vyhlásili, že budú spolu žiť v trvalom zväzku – manželstve, že sa budú vzájomne ctiť a starať o seba, bolo by to na prospech spoločnosti. Okrem toho, zákon uznáva uzatváranie manželstiev pred orgánom štátu a pred orgánom cirkvi.“
Riešením by mohlo byť, že homosexuáli by mohli uzatvárať manželstvo na úrade a cirkev by zostala verná svojim hodnotám?
„Chcem povedať ľuďom, ktorí sa obávajú, že takáto možnosť by zničila tradičnú rodinu, že ich strach je neopodstatnený. Štát nemôže zákonom diktovať cirkvi a ľuďom, ako majú postupovať pri uzatváraní manželstva. Cirkev aj veriaci sa môžu naplno uplatniť a vybrať si formu uzavretia manželstva pred orgánom cirkvi, vyznávať svoje hodnoty aj podľa nich žiť tak. Štát by však nemal mať problém nastaviť podmienky občianskeho sobáša tak, aby mohli manželstvo uzatvárať všetky dospelé osoby bez ohľadu na sexuálnu orientáciu.“
Priblížili by sme sa tak väčšine krajín v Európe...
„Keby sme toto povolili, našu spoločnosť by to len zlepšilo. Umožnili by sme ľuďom, aby žili podľa svojho presvedčenia. Možno, že aj povery o tom, akým neusporiadaným spôsobom táto časť spoločnosti žije, by boli konfrontované s tými, ktorí by žili usporiadaným životom. Takto podľa mňa uvažovali aj európske štáty, ktoré toto umožnili a určite sa o nich nedá povedať, že by boli rozvrátené alebo neuznávali tradičné hodnoty.“
Druhá otázka sa týka adopcií. Je deťom je lepšie v akejkoľvek rodine ako v detskom domove?
„Samozrejme. Každý človek, ktorý má nejaké pocity, si uvedomuje, že dieťaťu je vždy lepšie v milujúcom prostredí než v ústavnej starostlivosti.“
Mohla by to byť aj homosexuálna domácnosť?
„To, ako sa viete o niekoho postarať, predsa nesúvisí s vaším pohlavím a sexuálnou orientáciou. Osvojenie dieťaťa nie je útok na klasickú rodinu. Musíme si uvedomiť, že o osvojení sa rozhoduje vtedy, keď tradičná rodina už neexistuje – buď zlyhala, rodičia zomreli, dieťa nikoho nemá. Vtedy sme v situácii, keď dieťa nemá rodinu, nemá sa oň kto postarať a ide o to mu ju zabezpečiť.“
A to sa pri každom dieťati nepodarí...
„Priority sú nastavené tak, že pokiaľ sa podarí zabezpečiť rodinu, ktorá sa skladá z matky a otca, je to ideálne. Ale ak sa to nepodarí, prichádzajú do úvahy iné alternatívy až po ústavnú výchovu. Myslím si, že keď si môže dieťa osvojiť jednotlivec, bolo by vhodné, keby to mohol urobiť každý, kto je pripravený sa oň dobre postarať. Kritériom by nemala byť sexuálna orientácia žiadateľa o osvojenie, ale schopnosť vytvoriť dieťaťu milujúce prostredie.“
Poslednou otázkou je právo neposielať dieťa na hodiny, kde sa bude hovoriť o sexuálnej výchove a eutanázii...
„Naše školstvo má veľmi veľa nedostatkov, ale jednu vec určite nemôžem vnímať ako nedostatok. Školský systém je založený na tom, že rodič môže vybrať školu pre dieťa, štát má povinnosť zabezpečiť pluralitu vo vzdelávaní. Základné školy máme obecné, cirkevné a súkromné a každá má svoj vzdelávací program – rodič si môže vybrať. Okrem toho sa už teraz môžu rodičia podieľať na spoluvytváraní vzdelávacieho programu v školách.“
Považujete túto otázku za zbytočnú?
„Považujem ju za otázku, ktorú položili ľudia v presvedčení o tom, že si nemôžu uplatniť rodičovské práva pri výchove a vzdelávaní svojho dieťaťa a chcú mať možnosť do toho zasiahnuť. Pokúšam sa im vysvetliť, že túto možnosť majú. Ak napriek tomu narazia na problém, že sa už nestotožňujú s programom školy, môžu dieťa preložiť do inej školy. Okrem toho sa už teraz môžu rodičia podieľať na spoluvytváraní vzdelávacieho programu v školách.“
Zobraziť všetky